یک تکامل فوق‌العاده: چطور آژانس عکس Getty Images المپیک ریو را با ربات مجهز به دوربین، نماهای 360 درجه و تکنولوژی‌های دیگر پوشش می‌دهد؟

آژانس عکس Getty Images زیرساخت پیچیده‌ای برای پوشش المپیک ریو تدارک دیده است. در طول 16 روز المپیک، این آژانس قصد دارد به کمک تکنولوژی تصاویر خود از المپیک را به تاثیرگذارترین شکل ممکن منتشر کند.

Ken Mainardis معاون رئیس سرویس عکس Getty Images می‌گوید بعد از 7 سال برنامه ریزی، بالاخره زمان پوشش المپیک ریو فرا رسیده است.

«پیش از هر چیز ما یک دفتر کار بزرگ در ریو ساختیم که در طول مسابقات المپیک تبدیل به پنجمین دفتر بزرگ گتی‌ایمیجز در دنیا می‌شود. این دفتر یک ماه قبل از آغاز المپیک ساخته شده است و یک روز بعد از آن ناپدید خواهد شد. در نتیجه ساخت دفتری با این مشخصات یکی از جذاب‌ترین کارهای ما برای المپیک بود.»

 علاوه بر ساخت یک دفتر کار، تیم Getty Images از تمام سالن‌ها و ورزشگاه‌هایی که مسابقات در آن‌ها برگزار می‌شود به دفتر مرکزی خود کابل‌کشی کرده‌اند. این کابل کشی که جمعا به طول 100 کیلومتر انجام شده است کمک می‌کند تا تمام عکس‌ها بلافاصله وارد شبکه این آژانس عکس شود و به صورت آنی برای ویرایش به دفتر گتی‌ایمجیز برسد. طراحی این شبکه از 7 سال پیش، درست شبی که ریو به عنوان محل برگزاری المپیک انتخاب شد آغاز گردید. 

سرعت و دقتی که گتی‌ایمجز در آماده و منتشر کردن تصاویر به کار می‌برد واقعا فوق‌العاده است. مِیناردیس معاون رئیس این آژانس می‌گوید که یکی از اهداف اصلی آن‌ها انتقال تصاویر از دوربین به مشتری و مخاطبان در سریع‌ترین زمان ممکن است. او از تجربه‌ی اولین المپیکی که پوشش داده است یعنی المپیک آتلانتای سال 1996 تا امروز یعنی المپیک ریوی 2016 و پیشرفت‌های اتفاق افتاده در این سال‌ها می‌گوید.


«بیست سال پیش وقتی برای اولین بار این کار را انجام می‌دادم سریع‌ترین زمان ممکن برای رساندن عکس به مخاطب 40 دقیقه بود. در آن زمان فرایند آماده کردن عکس‌ شامل ظهور نگاتیو‌، خشک کردن، اسکن کردن و در نهایت ارسالشان می‌شد. اما امروز، در المپیک ریو اگر همه چیز بدون مشکل کار کند، از شکار یک لحظه فوق‌العاده تا رساندن آن به هر نقطه‌ای از جهان فقط 120 ثانیه زمان لازم است. این یک تحول فوق‌العاده است که در طول 20 سال، زمان 40 دقیقه‌ای به 120 ثانیه کاهش یافته است.»

با پیشرفت اینترنت و قابلیت اصلی آن یعنی انتقال آنی اطلاعات، نیاز مخاطبان به محتوای خبری و تصویری بیش از پیش احساس می‌شود. مخصوصا در یک رویداد جهانی مثل المپیک سرعت انتقال اطلاعات برای آژانس عکسی مثل گتی‌ایمیجز بسیار حیاتی‌تر است.

«ما در جهانی از عکس‌های فوق‌العاده زندگی می‌کنیم که دائما در حال گسترش است. در چنین جهانی، هر چقدر هم یک عکس عالی باشد اگر به سرعت به دست مخاطب نرسد یک عکس مرده محسوب می‌شود. به همین دلیل است که ما روی سرعت رساندن یک عکس به مخاطب تمرکز زیادی کرده‌ایم. چرا که معتقدیم که بهترین عکاسان ورزشی را داریم و نمی‌خواهیم فرصت رساندن عکس‌ها به مخاطب خود را از دست دهیم.»


اما این تنها تمرکز گتی‌ایمیجز برای این مسابقات نیست. این آژانس کیف عکاسانش را با تکنولوژی‌های جذابی پر کرده است. Getty Images برای المپیک ریو یک متخصص تصاویر گیگاپیکسلی دارد که از سالن‌ها و لحظات مهم، عکاسی پانورامای 360 درجه می‌کند. همچنین تمام عکاسان این آژانس مجهز به دوربین‌های 360 درجه هستند. علاوه بر این‌ ربات‌های مجهز به دوربین برای پوشش این مراسم در زیر آب و بالای سالن‌ها و ورزشگاه‌ها تعبیه شده‌اند.

مِیناردیس می‌گوید: «من واقعا منتظرم عملکرد تکنولوژی جدیدمان یعنی ربات‌های مجهز به دوربین را ببینم. ما 20 سکوی مجهز به ربات در سالن‌ها و ورزشگاه‌ها قرار دادیم. این به ما کمک می‌کند تا دوربین را در نقاطی قرار دهیم که عکاسان نمی‌توانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند. بیشتر این ربات‌ها روی سقف و دکل‌ها قرار گرفته‌اند. بر خلاف ریموت‌های مرسوم، این ربات‌ها امکان کنترل کامل دوربین را از راه دور فراهم می‌کنند و ما می‌توانیم با استفاده از آن‌ها زوم، پن و تغییرات 360 درجه در زاویه دوربین ایجاد کنیم. این قابلیت شانس ثبت تصاویر فوق‌العاده از زوایای مختلف را بیشتر می‌کند.

گتی‌ایمیجز توجه ویژه‌ای به تصاویر 360 درجه برای ساخت واقعیت مجازی دارد. معاون رئیس این آژانس واقعیت مجازی را راهی برای گره ‌زدن تکنولوژی روز با عکاسی سنتی می‌داند.

«چیزی که بیش از همه در مورد واقعیت مجازی برایم جالب است شکل زنده‌ی آن است. وقتی که در مورد عکاسی صحبت می‌کنیم و به تاریخ آن نگاه می‌کنیم می‌بینیم که عکاسی همیشه مثل امروز دنبال تعریف یک داستان با تعداد عکس زیاد نبوده است. بلکه در گذشته یک عکس به شرح و تعریف یک لحظه می‌پرداخت. من فکر می‌کنم واقعیت مجازی علاوه بر اینکه حس حضور در مکان را به بیننده القا می‌کند، این امکان را در اختیار او می‌گذارد که یک عکس را دوباره کشف کند. شاید با یک نگاه سخت‌گیرانه، این به نوعی برگشتن به شکل ساده‌ی عکاسی است. انگار دوباره تنها صحبت از یک عکس برای کشف لحظه است که این به نظر من بسیار جالب است.»


مِیندریس معتقد است در دنیایی که تلویزیون محتوای مختلفی در اختیار کاربران قرار می‌دهد، هنوز تکنولوژی عکاسی می‌تواند یک لحظه را ثبت کند که به اندازه‌ی کل محتوای تلویزیون ارزشمند باشد.

«ما علاوه بر گزارش لحظات مختلف، دنبال دستیابی به چیز دیگری هم هستیم. این همان چیزی است که من اسمش را «اوه، فوق‌العاده است» می‌گذارم. این یک چالش بسیار دشوار است و کاملا وابسته به تخصص افرادی‌ست که در آژانس ما مشغول به کار هستند. چون چیزی که ما به دنبال آن هستیم این است که وقتی روزنامه را می‌بینید یا بعد از یک مسابقه می‌خواهید خبر آن را روی آیپدتان ببینید -حتی اگر برای بار دوم در مورد آن مطلبی می‌خوانید- بعد از دیدن عکس با خود بگویید: «اوه، من این را در تلویزیون ندیدم». این خواسته‌ی بسیار سختی هست و ما معمولا موفق میشویم به آن دست پیدا کنیم.

معاون رئیس این آژانس عکاسی معتقد است که ربات‌های دوربین‌دار می‌توانند در ساخت این نوع تصاویر کمک زیادی کنند. با این حال هر تصویری که این دوربین‌ها ثبت کنند بین 1.5 میلیون عکسی خواهند بود که در طول المپیک یعنی از مراسم افتتاحیه تا اختتامیه ثبت خواهند شد. از بین این عکس‌ها، 90.000 عکس منتشر می‌شود که سردبیران مستقر در دفتر اصلی آژانس آن‌ها را انتخاب می‌کنند.

«من همیشه گفته‌ام که پوشش المپیک جدی‌ترین چالش پیش روی ما است و اگر بتوانیم آن را به درستی انجام دهیم، می‌توانیم هر رویداد دیگری را پوشش دهیم.»

منبع: Geekwire



  • تاریخ مطلب: 2016-08-07
بر چسب: